woensdag 20 juli 2011

We beat LA

Bij velen hun beeld van de Verenigde Staten horen sportwedstrijden, en omdat het ook in mijn beeld hoorde ben ik dat beeld eens ingesprongen.
Gisteravond heb ik met Alex (mijn gastzus uit Italie) een baseball wedstrijd bezocht waarin de SF Giants speelden tegen de LA Dodgers. San Francisco speelde tegen Los Angeles, wat betekent dat Noord-Californie tegen Zuid-Californie speelde: één van de grootste rivaliteit in de geschiedenis van baseball wat de wedstrijd iets extra spannends gaf.

''We travel, some of us forever, to seek other states, other lives, others souls.'' --- Anais Nin

Om half 6 vertrokken we naar het AT&T Park per MUNI, bij onze eerste overstap werd al duidelijk in welke sfeer de stad zich had gewaand. Het hele perron, net als alle treinen, stond vol met SF Giants fan die zwart-oranje gekleed waren. Ik had graag voor de wedstrijd het volkslied gezongen horen worden maar helaas, door een metrovertraging kwamen we nét erna het stadion binnenlopen. De vertraging werd veroorzaakt door vandalisme op Castro station, waar relschoppers vuilnisbakken op het spoor hadden gegooid als protest tegen een dodelijke schietpartij in een metro vorige week (het is al sinds mijn aankomst hier een berucht verhaal maar niemand weet wat er nu echt is gebeurd). Al met al kwamen we een kwartier voor de wedstrijd aan bij het stadion en waren we ''redelijk snel'' binnen en zaten we nog net voor de eerste slag, die gespeeld werd door de SF Giants, op onze plekken in een van de hoogste ringen van het stadion - we hadden perfect uitzicht op het spel.

Ik vond het een ongelofelijk spektakel! Bij Amerikaanse baseball wedstrijden zijn er geen hooligans te vinden, kunnen supporters van verschillende clubs voor de wedstrijd op de parkeerplaats in vrede samen barbecuen en zijn er geen aparte supportersvakken. Dat was opvallend! Rechts van Alex en mij zaten SF Giants fans terwijl er links van ons LA Dodgers fans zaten. Tijdens de wedstrijd lopen mensen heen en weer van en naar hun stoel, vaak meerdere keren, om buiten het spel een heus warenhuis aan eten aan te treffen (wel voor een hoge prijs, dat wel..). Alsof dat nog niet alles is komt er ook nog iedere minuut iemand eten of drank promoten, het liefste zo hard schreeuwend dat ze de dag erna geen stem meer over hebben. Ik weet niet of dat in Nederland ook gewoon is bij sportwedstrijden, maar vooral de moeite die werd gedaan om je eten te verkopen viel me heel erg op. Of je nu naar een bioscoopfilm gaat of naar een sportwedstrijd; eten hoort er hier duidelijk bij. Een ander iets dat me opviel was de hoeveelheid entertainment tijdens de wedstrijden, zoals de ''stretch-minuut'' waarbij iedereen opstaat om even rek- en strekoefeningen te doen en de ''kiss cam'' waarbij mensen worden uitgelicht op een groot scherm die daarna wordt verzocht te kussen.

Ik zou het bijna vergeten te vertellen, maar met trots kan ik zeggen dat, nadat de SF Giants fans 5 keer het dak eraf hebben gejuicht, de SF Giants hebben gewonnen met 5-3. Het einde van de wedstrijd zelf was niet erg spectaculair, waarschijnlijk omdat er drie dagen achter elkaar tegen de LA Dodgers wordt gespeeld en dit de middelste dag was. De kreet ''Beat LA'' ging gisteravond oneindig vaak door de straten van San Francisco - wat een feest, maar toch ook met een gedempte en vredige toon!

Vandaag heb ik weer met mijn klas een Scavenger hunt gedaan, dit keer hebben we andere buurten in de stad bezocht. De zon scheen vandaag fel en met de strakke blauwe lucht was het op- en aflopen van de heuvels dus een hele opgave. Ik beleef zoveel dat ik wel kan blijven schrijven, ik bewaar dit voor m'n volgende blog(s).

Zaterdag ga ik per trein naar Denver, Colorado. De Amtrak (California Zephyr) brengt me in twee dagen door Californie, Nevada, Utah en Colorado naar Denver, vanwaar ik maandagavond weer terug vlieg naar Denver.


Waarschijnlijk dus tot vanuit Denver,

Derk

Ps. Ik vind het hartstikke om iedere keer jullie reacties te lezen, zo weet ik ook een beetje wie mijn blog leest. Als het niet lukt kun je reageren als ''anoniem'' en in het bericht je naam zetten.

10 opmerkingen:

  1. En dat gaan we dan ook doen....reageren; Prachtig je verhaal en fijn dat we met je mee kunnen genieten. Dat doen we absoluut niet over het weer in Bourget, dat is bar en boos. Enfin, men zegt dat er nu beter weer aan zit te komen. Laten we het hopen. We wensen je alvast heel veel plezier met je reis naar Denver.We bellen je onderweg.
    Dikke kus, papa en mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, zaterdag al de grande treintour!! Spannend. Dat gaat vast ontzettend leuk worden. Have fun!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt zo ontzettend gaaf Derk :). Je hebt het prima naar je zin zo te zien. Ook tof met al die foto's erbij! Veel plezier verder nog, ik blijf in ieder geval lezen ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It doesn't get more American than a football game. Leuk om je verhalen te lezen en van op afstand te kunnen meegenieten!
    groetjes
    LeenG

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk hè, zo'n Baseball game. Wij hebben er vorig jaar één gevolgd in Albuquerque. ik vond het een hele belevenis.

    Veel plezier op je treinreis naar Denver.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Derk,

    Leuk om jouw blog te lezen.
    Chris heeft geen tijd om op z`n blog te schrijven.
    Gelukkig heb jij leesvoer voor ons. Morgenochtend vliegen wij ook naar de States om ons bij Chris te voegen.Heel veel plezier gewenst op je verdere trip. Groeten van Roelfien (moeder van Chris)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jaaaaa gaaf weer wat je hebt meegemaakt! En we vinden het vooral heel leuk dat je nu zelf ook eens op de foto staat :D Geniet ervan bro, maar doe wel voorzichtig hé dit weekend zo'n grote treinreis all by yourself!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geniet van je weekend Derkie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Derkjeee!

    Ooh, wat jaloers ben ik nu zeg =P Wel echt tof dat je 'n echte baseballwedstrijd hebt gezien (nu moet je nog 'n keer in NL de klassieker AFC Ajax - Feyenerd meemaken). Ik vond 't wel 'n beetje vreemd van die fans, maar ja, dat zal wel iets typisch Amerikaans zijn (of wij in Europa zijn gewoon aso's, haha).

    Dus, hierbij, EINDELIJK 'n reactie van mij. Internet weigerde 'n beetje sinds ik jou voor 't laatst gesproken heb (en ik zit nu in Kos op de laptop, speciaal voor jou!).

    HEEEEEEEEL veel plezier nog, en keep us posted!

    -x Elle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo derk
    nog veel plezier
    groetjes anja

    BeantwoordenVerwijderen