woensdag 13 juli 2011

The Callahans, the St. Giles College and the Sunset

Ik zit alweer voor de derde dag in het prachtige San Francisco. Ik heb mijn eerste lessen gehad van leraar Pedro, heb veel mensen ontmoet en heb vandaag een ''rustige dag'' ingepland ook al is dat erg moeilijk om na te streven want tot nu toe zit alles van 's ochtends tot 's avonds vol gepland.

Ik verblijf in The Sunset bij de Callahans, ze wonen op minder dan een minuut loopafstand van de oceaan en hebben een Munistation (zo heet de tram/metro hier) op 5 bloks van hun huis. De straten lopen in blokken, horizontaal en verticaal in rijen wat ervoor zorgt dat de avenues vaak eindeloos lang zijn. In The Sunset is het weer in de ochtend vaak niet goed, de mist trekt dan over San Francisco heen wat ervoor zorgt dat de hele buurt er niet zo interessant uitziet. In de middag trekt dat vaak bij en ziet het er beter uit, maar deze week valt het weer tegen; zaterdag schijnt het zonnige weer weer terug te komen naar de Bay Area. The Sunset is een aflopende heuvel, niet erg speciaal voor San Francisco want er zijn er hier on-ge-lo-fe-lijk veel. Ik heb denk ik nog nooit een stad gezien die op zoveel heuvels ligt, met overal op ieder stukje een huis geplakt als het kan. Het maakt de stad mooi !

Het huis is opgedeeld in twee appartementen, één onder en één boven. Beneden wonen de gepensioneerde Mary en Michael, boven wonen dochter en kleindochter Eileen en Meaghan, andere taalcursusstudent Alessandra uit Italie en ik. Het zijn aardige mensen en ik kon me geen warmer welkom bedenken. Gisteravond kwam Meaghan terug van Oregon met een vriendin en kwamen neef Jake en familie uit Ohio langs, die de zomer in Californie doorbrengen. Er zijn nu veel mensen over de vloer iedere keer wat erg gezellig is: en het is altijd lachen met deze Amerikanen!

Een schooldag duurt van 9:00am tot 1:00pm. Alex (Alessandra) en ik gaan vaak samen met de Muni naar het centrum van San Francisco waar aan Market St (hartje centrum) het St. Giles College is. De eerste dag werd ik in een klaslokaal gezet met allemaal andere gejetlagde mensen die geen woord zeiden, maar na de plaatsingstest stelden mensen zich uiteindelijk toch voor aan elkaar en ben ik met een hele groep Europeanen de stad ingegaan; iedereen met een camera in zijn of haar hand, want die heb je nodig in San Francisco!

''The world is a book and those who do not travel read only one page.'' -- St. Augustine

Gisteren heb ik kennis gemaakt met mijn klas, ik doe het level Upper Intermediate, en krijg les van Pedro. Pedro vindt het belangrijkste dat er veel wordt gelachen in de klas en je kan bij hem eigenlijk alles maken. Hij is weinig aan het woord in de les maar wil dat vooral wij (een rus, een duitser, drie zwitsers, drie koreanen, een japanner en ik) veel aan het woord zijn. Het is geen school zoals in Nederland, zo wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk activiteiten in te plannen. Vandaag deden we met teams een Scavenger hunt in de stad en na veel rennen, zoeken, zoeken, vragen, zoeken, taxi nemen, rennen en nog meer rennen heeft mijn team uiteindelijk gewonnen: een gratis avond uit eten naar een pizzeria volgende week!

Vanavond ga ik met de familie van Hanneke uit eten. Zij komen uit Veghel en zijn in San Francisco onderweg tijdens hun roadtrip in zuid-west Amerika en ik ga vanavond met ze wat eten.

It's good to be back in America!

Derk

6 opmerkingen:

  1. We genieten van je verhalen!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk man! :) Veel plezier nog daar en ik kijk uit naar de volgende avonturen uit AMERIKA ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar gaan we dan om te proberen een reactie te plaatsen op je weblog. Als dit gaat lukken dan lezen we hier elke dag en kunnen zo je verhalen volgen. Eet smakelijk straks met de Koreanen en veel plezier. Je hebt trouwens een erg fijne stijl van schrijven. Wij genietn er van!
    Dikke kus van papa en mama

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt goed Pierre! Was vannacht bij jullie thuis en miste je wel een beetje hoor... gelukkig vermaak je je zo te horen uitstekend aan de andere kant van de wereld. Ben benieuwd naar al je volgende verhalen. Liefs Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles goed met je Derk? We kijken uit naar het vervolg van je verhalen. Dikke kus.
    Papa & mama

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hee Derk!
    Gaat alles goed? Het is alweer zondag... maar zit nog bij de woensdag met je blog:P Je zal het wel enorm druk hebben! Ik heb al een aardig lijstje voor je...:o die zal ik je eens doormailen..
    Fijne dag nog vandaag! Voor jou begint de dag denk ik zoon beetje op dit moment..

    Groetjes Iris

    BeantwoordenVerwijderen